Typy podstaw do biurek
Biurko to uniwersalny mebel, którego nie może zabraknąć w domu, szkole czy w miejscu pracy. To niezbędny element wyposażenia biur i gabinetów, ale też pomieszczeń konferencyjnych, edukacyjnych i socjalnych. Aby poprawić wydajność pracy i nauki przy biurku, warto wybrać odpowiedni, funkcjonalny i ergonomiczny mebel. Główną cechą wyróżniającą różne rodzaje biurek jest typ podstawy. Według jakich kryteriów można podzielić te elementy konstrukcyjne?
Kształt i konstrukcja stelaża
Podstawowym czynnikiem, który odgrywa istotną rolę w rozróżnieniu podstaw do biurek, jest ukształtowanie zastosowanego stelaża. Do standardowych modeli zaliczamy stelaże typu L oraz T. Tego typu ramowe, proste, ale stabilne konstrukcje, czego przykładem mogą być stelaże z serii Linear marki Miladesign, składają się z połączonych ze sobą kolumn wraz z osłonami oraz stóp dolnych, które dodatkowo mogą być wyposażone w produkowane z tworzywa stopki do poziomowania. Sam stelaż powinien być natomiast wykonany z wysokiej jakości materiałów, np. stali. Jeśli chodzi o sposób łączenia stelaży, to w zależności od rodzaju konstrukcji stosuje się specjalne belki lub też kanały kablowe, które nie tylko gwarantują stabilność mebla, ale pozwalają także na uporządkowanie okablowania biegnącego pod blatami. Ciekawym rozwiązaniem są też stelaże z ramą biegnącą po obwodzie blatu. Na szczególną uwagę zasługuje możliwość tworzenia przy użyciu omawianych stelaży nie tylko klasycznych biurek, ale też stołów narożnych, co pozwala na optymalne zagospodarowanie przestrzeni w danym pomieszczeniu. Do innych kształtów podstaw zaliczamy typ C i O. Warto zaznaczyć, że nogi biurka nie zawsze ustawione są prostopadle w stosunku do blatu – przykładem takiego modelu są stelaże do biurek typu A. Istotne znaczenie dla konstrukcji podstawy biurka ma nie tylko kształt stelaża, ale też rodzaj zastosowanego profilu – wyróżniamy tu proste profile kwadratowe i prostokątne, a także eliptyczne i okrągłe oraz trójkątne.
Przeznaczenie biurka
Podstawa biurka powinna być dostosowana do przeznaczenia mebla. Proste, ramowe konstrukcje doskonale sprawdzają się w pomieszczeniach biurowych. Dzięki elastycznym możliwościom wyboru dowolnych kształtów stelaży i sposobów łączeń, możliwe jest tworzenie dedykowanych rozwiązań do obiektów typu open space, gdzie liczy się maksymalne wykorzystanie dostępnego miejsca i stworzenie ergonomicznej przestrzeni do pracy. W takich pomieszczeniach znakomicie sprawdzą się benchowe stanowiska łączone z możliwością rozbudowy, które przeznaczone są dla kilku lub nawet kilkunastu użytkowników, co sprzyja integracji i współpracy zespołu. Do bardziej reprezentacyjnych pomieszczeń, np. gabinetów czy sal konferencyjnych, nadają się stelaże z elementami dekoracyjnymi, np. perforowana osłoną, a także w ciekawych kombinacjach kolorystycznych, np. w odcieniu eleganckiego srebra lub bazaltu. Oprócz tego podstawy do biurek znajdują zastosowanie w pomieszczeniach socjalnych, archiwach, a także stołówkach i restauracjach.
Funkcjonalności podstawy
Dla jeszcze większej wygody korzystania z biurka i efektywności wykonywanej przy nim pracy, stelaże mogą być wyposażone w dodatkowe funkcjonalności. Jedną z najważniejszych jest możliwość regulacji wysokości, do czego wykorzystuje się różne rozwiązania konstrukcyjne, m.in. poziomowanie. Regulacja może płynna lub skokowa, mechaniczna bądź z wykorzystaniem systemu elektrycznego. Elektrycznie regulowane stelaże dają możliwość zmiany wysokości blatu w zakresie od 60 do 125 cm i zapewniają cichą pracę oraz nieskomplikowaną obsługę. Znacznym udogodnieniem jest także mechanizm przesuwania i uchylania blatu oraz możliwość składania nóg pod blat. Do innych funkcjonalności stelaży do biurek zaliczamy wspomniane wcześniej rozwiązania konstrukcyjne takie jak osłony i kanały kablowe oraz wsporniki przegród i blendy wykonane np. z płyty. Oprócz tego podstawa do biurka może posiadać dodatkowe półki i szuflady, osłony przeznaczone do monitorów, uchwyty i wózki na komputer. Tak wyposażona podstawa sprawi, że biurko stanie się funkcjonalnym i ergonomicznym elementem wyposażenia każdego biura.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana