oświetlenie sklepu

W jaki sposób dobrać oświetlenie sklepu?

Odpowiednio dobrane oświetlenie sklepowe ma wbrew pozorom niezwykle istotne znaczenie dla rentowności prowadzonej działalności. Parametry techniczne oświetlenia, takie jak moc, barwa czy intensywność mają bowiem nie tylko wpływ na koszty eksploatacji obiektu, ale mogą również decydować o zachowaniach zakupowych konsumentów. Na co warto zatem zwrócić uwagę przy wyborze oświetlenia do sklepu?

Energooszczędność i wydajność

Szczególnie w miejscach, gdzie oświetlenie eksploatowane jest wyjątkowo intensywnie, liczy się energooszczędność zastosowanych technologii. Z tego względu w obiektach handlowo-usługowych doskonale sprawdzą się lampy LED. Oświetlenie ledowe zużywa znacznie mniej prądu i generuje oszczędności na poziomie przekraczającym 50% w porównaniu do tradycyjnych żarówek. Oszczędności, które generuje ta technologia, związane są nie tylko z niższymi rachunkami za energię, ale wynikają również z ograniczenia konieczności konserwacji takiego oświetlenia. Diody elektroluminescencyjne są bowiem niezwykle wydajne – ich żywotność szacowana jest nawet na dziesiątki tysięcy godzin – co eliminuje potrzebę częstych wymian żarówek. Do tego dochodzą bogate możliwości wyboru mocy i barwy światła, dzięki czemu można zapewnić komfort zarówno pracownikom, jak i klientom sklepu. Warto w tym miejscu nadmienić, że oświetlenie LED ogranicza emisję szkodliwego promieniowania i ciepła.

Oświetlenie a zachowania zakupowe

Jak się jednak okazuje, parametry techniczne oświetlenia w sklepie mają nie tylko wymiar czysto utylitarny związany z kosztami eksploatacji obiektu czy zapewnieniem odpowiedniej widoczności. Równie ważny jest bowiem aspekt psychologiczny oświetlenia sklepu, które może wpływać na to, w jaki sposób zachowują się klienci i jakie decyzje podejmują.

W obiektach handlowo-usługowych stosuje się dwa główne rodzaje oświetlenia: ogólne oraz punktowe, pełniące funkcję akcentującą. – Mówi przedstawiciel firmy IGLOOTECHNIKA dostarczającej wyposażenie dla sklepów. – Główne oświetlenie nie jest zazwyczaj zbyt mocne, ponieważ uzupełniają je dodatkowe lampy, które pozwalają na efektowną ekspozycję towarów.

Istotne znaczenie ma tu zarówno moc światła, jak i jego barwa. Przyjmuje się, że bardziej atrakcyjne, szczególnie w przypadku artykułów spożywczych, jest światło ciepłe. Dlatego też skutecznym sposobem na przyciągnięcie uwagi klienta jest zastosowanie kierunkowego oświetlenia w miejscach ekspozycji towarów, a więc np. nad regałami piekarniczymi czy w witrynach cukierniczych. Wyraźnie oświetlone powinny być również lady z kasami. Jak zatem się okazuje, oświetlenie pełni też ważną funkcję marketingową, dlatego warto dobrze przemyśleć wybór lamp do sklepu.

Regulamin korzystania z serwisu