Oświetlenie sklepu

Projektory LED dla powierzchni handlowych

Energooszczędne projektory LED są często wykorzystywane jako ważne elementy systemów oświetlenia dla powierzchni handlowych. Nadają się one do tworzenia lub uzupełniania podsufitowych systemów iluminacji ogólnych oraz jako światła punktowe do kierowania uwagi klientów na konkretne produkty. Szczegóły ustawienia tych lamp powinny być precyzyjnie opracowane przez profesjonalistów i dokładnie opisane w projektach instalacji.

Projektory LED są jednym z popularniejszych rodzajów źródeł światła, które wykorzystywane są bardzo często na tak odmiennych powierzchniach handlowych, jak centra wielkopowierzchniowe, eleganckie butiki czy osiedlowe sklepy spożywcze. Sprzedawcy decydują się na nie m.in. ze względu na duży wybór modeli, łatwość łączenia w zestawy i prosty montaż. Wybierają zwykle obudowy kierujące światło skupione o maksymalnym kącie rozproszenia do 30 stopni, które doskonale sprawdzają się przy rozjaśnianiu konkretnych fragmentów ekspozycji.

– Jedną z ważnych zalet projektorów ledowych jest możliwość przestawiania kierunków padania promieni, a to pozwala na dostosowywanie pojedynczych elementów iluminacji do zmian ustawienia ekspozycji w sklepie – mówi ekspert z firmy FREI specjalizującej się m.in. w tworzeniu projektów i wykonywaniu systemów świateł dla powierzchni sklepowych. – Dzięki możliwości obracania lamp o 360 stopni można w łatwy sposób przestawić sposób oświetlenia dla całej przestrzeni handlowej. Dla niektórych branż to ogromna zaleta, np. w sklepach odzieżowych pozwala to modyfikować światła wraz z sezonowymi zmianami oferowanych kolekcji, które często wiążą się ze zmianą ustawień półek czy wieszaków.

Oświetlenie punktowe LED

Projektory ledowe najczęściej wykorzystuje się w sklepach do bezpośredniego oświetlania ekspozycji lub do rozjaśniania wybranych fragmentów powierzchni handlowej. Różne rodzaje opraw dają możliwość wyboru wśród lamp o różnych kątach rozproszenia światła. Producenci podają ich wielkość, więc można precyzyjnie zaplanować układ iluminacji. Emitowane promienie z projektorów rozjaśniają najczęściej konkretne fragmenty ekspozycji, a ich celem jest przyciągnięcie szczególnej uwagi klientów w te miejsca. Mogą w ten sposób oświetlać całe półki, regały czy stoiska, ale bywają także wykorzystywane jako punktowe światło skierowane na jeden wybrany produkt.

Może to być szczególnie cenna biżuteria, dzieło sztuki czy zabawka sprzedawana w promocji. Ważny jest jednak nie tylko rodzaj oprawy i moc lampy, ale także kolor światła, jego temperatura barwowa czy jakość oddawania barw produktów. Producenci projektorów LED zapewniają szeroki ich wybór w każdym niezbędnym zakresie, dlatego specjalistom łatwo stworzyć z nich atrakcyjne systemy oświetlenia. Umiejętne zestawienie tych wszystkich elementów pozwala w bardzo silny i skuteczny sposób oddziaływać na podświadome wybory klientów, jednak stworzenie właściwej iluminacji to bardzo skomplikowane i trudne zadanie. Najlepsze systemy powstają w ścisłej współpracy doświadczonych inżynierów świateł ze specjalistami od sprzedaży.

Górne oświetlenie sklepów

W wielu nowocześnie urządzonych sklepach górne oświetlenie podsufitowe nie pełni już dominującej funkcji. Służy ono raczej do ułatwienia klientom ogólnej orientacji w całej przestrzeni i choć nie powinno być zbyt słabe, to jednak lampy podsufitowe nie mają wielkiego znaczenia dla rozjaśniania artykułów na półkach. Ze względu na taką funkcję w górnych instalacjach stosuje się przede wszystkim szeregowo ustawione lampy, które dają stonowane i rozproszone oświetlenie. Najlepiej nadają się do tego liniowe systemy źródeł światła lub świetlówki ledowe. Co prawda podobny efekt dają projektory LED, ale trzeba wtedy zbudować instalację składająca się z wielu pojedynczych punktów świetlnych i takie rozwiązania bywają bardziej kosztowne. Jednak czasem w górnym oświetleniu także wykorzystywane są projektory, np. do miejscowego rozjaśnienia fragmentu sklepu. Stosuje się je wtedy, gdy sprzedawcom zależy na zwrócenie uwagi na jakiś konkretny dział, rodzaj produktu czy promocję.

W placówkach niektórych branż obowiązują jednak inne zasady, np. asortyment w sklepach odzieżowych wymaga silniejszego oświetlenia ogólnego. Klienci kupujący ubrania muszą dobrze widzieć odzież dostępną na półkach i wieszakach. Często biorą ją do ręki, oglądają szczegółowo, a nawet wstępnie przymierzają, a to wszystko wymaga silnego światła w każdym fragmencie sklepu. Dlatego w butikach czy działach odzieżowych centrów handlowych częściej spotyka się podwieszane lampy z dużymi kloszami czy projektory ledowe dające szerokokątne oświetlenie.

Zalety lamp ledowych

Lampy ledowe wypierają w ostatnich latach z placówek handlowych innego rodzaju źródła światła np. tradycyjne żarówki czy jarzeniówki. Decydującym argumentem są oszczędności związane z codzienną eksploatacją, które mogą sięgać nawet 50-60 proc. Co prawda koszt zakupu diod świetlnych i akcesoriów jest wyższy niż tradycyjnego oświetlenia, ale wydatki mogą zwrócić się już nawet po kilkunastu miesiącach.

Zaletami są także ich mniejsza awaryjność i zdecydowanie dłuższy czas użytku, a w związku z tym producenci zapewniają dłuższy okres gwarancji niezawodności tego sprzętu. Montaż całego systemu nie jest skomplikowany i można go wykonać w krótkim czasie.

Regulamin korzystania z serwisu